جستجوی این وبلاگ

سه‌شنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۹۵

سرافیم Seraphim



سرافیم      Seraphim   
سِرافیم جمع سِراف است.
لغت فوق به معنای   سوزان ها  می باشد. 

از سرافیم تنها در عهد قدیم و کتاب اشعیا نام برده شده است. سرافیم در بالای تخت خد.ا.وند ایستاده و آماده خدمت به او هستند. سرافیم به شکل انسان و با شش بال ظاهر می شوند. سرافیم از سرایندگان قدوسیت و جلال خد.ا.وند می باشند. سرافیم، کسانی را که در موقعیت حضور، در جلو تخت خد.ا.وند قرار می گیرند را حمایت و تقویت کرده و گناهان آنان را با اخگر آتشین می سوزانند.

 منابع کتاب مقدس:   اشعیا باب ۶

اشعیا فصل۶ آیه ۲ تا ۸
۲ 
و سرافیم بالای‌ آن‌ ایستاده‌ بودند كه‌ هر یك‌ از آنها شش‌ بال‌ داشت‌، و با دو از آنها (با دو بال) روی‌ خود را می‌پوشانید و با دو (بال) پاهای‌ خود را می‌پوشانید و با (بال) دو پرواز می‌نمود.

۳
 و یكی‌ دیگری‌ را صدا زده‌، می‌گفت‌: «قدّوس‌ قدّوس‌ قدّوس‌ خد.ا.وند صبایوت‌، تمامی‌ زمین‌ از جلال‌ او مملّو است‌.»

۴ 
و اساس‌ آستانه‌ از آواز او كه‌ صدا می‌زد، می‌لرزید و خانه‌ از دود پر شد.

۵
 پس‌ گفتم‌ :«وای‌ بر من‌ كه‌ هلاك‌ شده‌ام‌ زیرا كه‌ مرد ناپاك‌ لب‌ هستم‌ و در میان‌ قوم‌ ناپاك‌ لب‌ ساكنم‌ و چشمانم‌ خد.ا.وند صبایوت‌ پادشاه‌ را دیده‌ است‌.»

۶ 
آنگاه‌ یكی‌ از سرافیم نزد من‌ پرید و در دست‌ خود اخگری‌ كه‌ با انبر از روی‌ مذبح‌ گرفته‌ بود، داشت‌.

۷ 
و آن‌ را بر دهانم‌ گذارده‌، گفت‌ كه‌ «اینك‌ این‌ لبهایت‌ را لمس‌ كرده‌ است‌ و عُصیانت‌ رفع‌ شده‌ و گناهت‌ كفّاره‌ گشته‌ است‌.»

۸ 
آنگاه‌ آواز خد.ا.وند را شنیدم‌ كه‌ می‌گفت‌: «كه‌ را بفرستم‌ و كیست‌ كه‌ برای‌ ما برود؟» گفتم‌: «لبیك‌ مرا بفرست‌.»

بر اساس متون یهودی سرافیم پنجمین مرتبه فرشتگان از ده مرتبه کلی آنان است. ولیکن بر اساس متون مسیحی سرافیم بالاترین مرحله فرشتگان است.