جستجوی این وبلاگ

جمعه، بهمن ۰۱، ۱۳۹۵

امشاسپندان



فرشتگان
امشاسپندان


لازم است ذکر شود که در برخی از ادبیات دینی، امشاسپندان در جهان مادی دارای نقشی به عنوان نگهبان شش گروه از آفریده‌های جهان هستند: "وهمن" نگهبان جانوران سودمند، "اشه وهیشه" نگهبان آتش، "خشتره وییریه" نگهبان فلزات، "سپنته آرمیتی" نگهبان زمین، "هیوروتات" نگهبان آب، "امرتات" نگهبان گیاهان. 

همچنین در متون مزدیسنایی متأخر امشاسپند هفتمی که "سروش" است نیز به شمار امشاسپندان افزوده شده ‌است، اما در متون اوستایی سروش از رده امشاسپندان نیست. 

"سرَوشَه" یا "سروش" به معنای اطاعت یا انضباط، یکی از محبوب ترین چهره های دین زردشتی است. این ایزد در همه ی آیین های دینی حضور دارد، زیرا او در نیایش ها و سرودهای مردمان جای دارد و خدایی است که نیایش ها را به بهشت منتقل می کند. سروش را در سرودش به عنوان سَروَر مناسک دینی به یاری می خوانند و از آن جا که مناسک زردشتی نیروی موثری است که بدی را نابود می کند، از این رو، سورش نیز چون جنگجوی مسلّح و بهترین در هم کوبنده ی دروغ توصیف شده است. با تبر جنگی اش کاسه ی سر دیوان را خرد می کند و به اهریمن ضربه می زند. 

دشمن و رقیب اهریمنیِ او "اَیشمَه"/خشم است. سروش جهان را در شب هنگامی که دیوان این سو و آن سو پرسه میزنند پاسداری می کند. او نخستین کسی بود که گاهان را بر خواند و برسُم را گسترد و دعاها را تقدیم اهورامزدا کرد. سروش کسی است که روان را پس از مرگ خوشامد می گوید و از آن مراقبت می کند. همراه با مهر و رشن بر داوری روان ریاست دارد.


امشاسپندان در تقویم زرتشتی
در تقویم زرتشتی شش روز از روزهای ماه و شش ماه از دوازده ماه سال بنام هر کدام از شش امشاسپند نامگذاری شده‌ است.

۱- بهمن : روز دوم - ماه یازدهم
۲- اردیبهشت : روز سوم - ماه دوم
۳- شهریور : روز چهارم - ماه ششم
۴- سپندارمذ (اسفند) : روز پنجم - ماه دوازدهم
۵- خرداد : روز ششم - ماه سوم
۶- امرداد : روز هفتم - ماه پنجم