جستجوی این وبلاگ

چهارشنبه، فروردین ۱۴، ۱۳۹۸

فرشته ها در آیین زرتشتی



فرشته ها در آیین زرتشتی

تصاویر فرشتگان که ما در جامعه مسیحیت غربی میفهمیم احتمالا در دین باستانی پارسی، زرتشتی، منشا دارند که یک مذهب کهن در طی امپراطوری های پارسی و قدرتمندترین مذهب در زمان مسیح بوده است. این مذهب یکی از قدیمی ترین مذاهب یکتاپرستی است و هنوز در بخشهایی خصوصا در ایران و هند، رواج دارد. زرتشتیان، رده های متفاوتی از موجودات معنوی را در کنار موجودیت مافوق (اهورا مزدا)، شناسایی می کنند. امشاسپنتا ها، ایزد ها و فَروَهر ها. در عمل، زرتشتی ها یک فرشته محافظ را برای محافظت خودشان برمی گزینند، و در سرتاسر زندگیشان مواظب هستند تا دعاهای وقف شده به این فرشته را رعایت کنند.



امشاسپنتا ها (فرشته های مقرب)

بطور عینی، "سودرسان های نامیرا"، این فرشتگان متعالی ترین موجودات معنوی هستند که توسط اهورا مزدا خلق شده اند.

نامهیشان بدین ترتیب است:
ووهو مانو (وهومن –بهمن-): ذهن خوب. بر گاو و گله ریاست می کند.
آشا وهیشتا (آردواهیشت –اردیبهشت-): متعالی ترین آشا، این آماهراسپند بر آشا و آتش ریاست می کند.
خشترا ویرا (شهرِور –شهریور-): "قلمرو مطلوب"، این آماهراسپند بر فلزات ریاست می کند.
اسپنتا آرمیتی (اسپندارمد –اسفند-): "فداکاری مقدس"، این آماهراسپند بر زمین ریاست می کند.
هائورواتات (هورداد –خرداد-): "کمال یا سلامتی"، بر آب ریاست می کند.
آمِرِتات (آمورداد – مرداد-): "نامیرایی"، این آماهراسپند بر سیاره زمین ریاست می کند.



فَروَش ها (فروهر ها) (فرشتگان نگهبان)

همچنین شناخته شده به نام آردا فَروَش (فرشته نگهبان مقدس). هر فرد توسط یک فرشته نگهبان همراهی می شود، که بعنوان راهنما در سرتاسر زندگی فرد اقدام می کند. آنها در اصل، از برج و باروی بهشت پاسبانی می دادند، اما داوطلب شدند تا به زمین فرود بیایند تا در کنار افراد تا آخرین روزهای زندگی افراد بمانند. اهورا مزدا به زرتشت توصیه می کند تا آنها را برای کمک در هر زمانی که خودش را در خطر دید، فرابخواند. اگر بخاطر حفاظت این فرشتگان نگهبان نبود، حیوانات و مردم به حیات نمیتوانستند ادامه دهند چون دروج شرور همه آنها را نابود می کرد.

فَروَش ها همچنین بعنوان یک ایده آل که می باید برای آن تلاش و کوشش کرد و با آن برابری جست، و نهایتا بعد از مرگ با آن یکی شد، خدمت رسانی می کنند.

آنها انرژی خداوند را بظهور می رسانند، و نظم و ترتیب در آفرینش را حفظ می کنند. گفته شده آنها مانند پرنده های بالدار پرواز می کنند و توسط یک صفحه ی بالدار، اغلب با یک فرد که بر آن سوار است (مانند شکل پایین)، نمایش داده شده اند.



یزدا ها (ایزد ها) (فرشته ها)

عینا "فرشتگان دوست داشته شده"، یک موجود متعالی خلق شده، شایسته ی مورد ستایش و افتخار قرار گرفتن. مانند امشاسپنتا ها، آنها به ایده های انتزاعی و هنری یا موضوعات بهم چسبیده ی طبیعت، شخصیت می بخشند. یزدا ها (ایزد ها) همواره برای کمک به افراد در تلاش هستند، و ما را از شر محفوظ می دارند.